Blad 5: camino 2011. Van Pamplona naar Logroño

Er zijn soms problemen met de weergave van de foto's.  Gekozen voor de zichtbaarheidsinstelling "beperkt, iedereen met link".  Vraag voor volgende sessie.

30 augustus 2011: van Schelle naar Pamplona.

Onze eerste verplaatsing: van Schelle, via Berchem en Brussel Noord naar de luchthaven van Zaventem.  Er zijn nog werken in Vilvoorde.

Vanuit het vliegveld in Madrid nemen we de metro.  Spannend en ja zoals gepland eerst lijn 8 tot Nuevos Ministeros.  Daar lijn 10 tot Tribunal Station om uiteindelijk met lijn 1 aan te komen in het treinstation ATOCHA RENFE.

Onvoorstelbaar groot station.
Even pauzeren in het atrium, een ticket kopen en iets drinken.

Om 19.35 uur vertrekt onze hoge snelheidstrein
(ALVIA) en om 22.40 uur arriveren we in PAMPLONA

Pamploma, here we are!  Terwijl we ons wegenplan bestuderen om in het door ons vooraf geboekte hotel te geraken, stopt een auto, die ons als pelgrims herkent.   Rugzakken in haar autokoffer en zij voert ons naar "Hotel Eslava" dat volgens "Trotter" het enige charme-hotel is in Pamplona.  Centraal gelegen, in een rustig straatje van de oude binnenstad.

Stapdag 1.  Op weg naar UTERGA.
 De stad uit richting Cizur Menor (483 m), Guendulain (537 m), Zarriquiegui (607 m) de Sierra del Perdón (780) en terug dalen naar UTERGA (495 m).
Totaal 14 km werden 20  (4 +3 + 3 + 4 + stad uit).
Een zware beklimming van 480 naar 780 m. In het reisboekje van kav staat: lange inspannende stijging op de Sierra del Perdon, maar in zijn geheel middelzwaar; onverharde weggetjes en paden.  De helling naar beneden is tamelijk steil, vol keien en dus niet gemakkelijk. We planden om 14 km te stappen.  Het werden er 20 (14 km gerekend vanaf waar in de stad?).   Rond 18 uur bereiken we UTERGA.  De eerste herberg is volzet.  In "Alberque -Restaurante Camino Del Perdón" is nog een kamer vrij.  We genieten er van een pelgrimsmenu met lekkere wijn uit Navarra.

Stapdag 2: Van UTERGA(515m) naar MANERU (482m) via Obanos(415 m), Puenta la Reine Gares (346m). Totaal 13 km (3 + 2 + 3 + 5).
In Obanos houden wij een korte pauze om een banaan te eten.
In Puente la Reine drinken we een tas koffie en genieten van een pintxo barra.  We bezoeken de Jacobskerk en stappen via de romaanse brug, die steunt op 6 halfronde bogen, over de Arga. Weer omhoog, omlaag en zelfs via een erg steil pad.  Na enkele uurtjes stappen bereiken we Maneru.  Waar we overnachten in een Casa Rural.  In ons stempelboekje lezen we dat de naam ISABEL is.  Na een heerlijk douchetje doen we onze was.  We bezoeken het plaatsje en gaan iets drinken in de plaatselijke bar.  Morgen is het winkeltje open.  Aan de bodega staat een mooie druivenpers.

Obamos met stadspoort waar wij door wandelen
Puenta la Reina

Casa Isabel
Communicatie met eigenaars:
Chris begint een lied te zingen. Dochter valt in.
Zingen beiden in een kerkkoor.
We stoppen hier omdat Chris blaartenen heeft.
Plan was om in winkel eten te kopen: pech, is gesloten.
We krijgen vijgen.
We zijn nog bleukens. Dit is onze 2e dag op de camino.
Weten nog niet dat andere pelgrims eten in de koelkast hebben achtergelaten.
Is niet van ons, blijft ongebruikt in frigo. Hebben niet verteld dat we geen eten hebben gevonden.

Kerk van Maneru.
Stapdag 3 van MANERU(482m) naar VILLATUERTA(459m) via Ciranqui (498m), Lorca (483m)
3 + 3  + 5 = 11 km.
Ciranqui zien we al van ver liggen.  Het is steil omhoog.   Op het hoogste punt loopt de route onder het gemeentehuis door.  Nadien steil omlaag naar een rivier.  De korte wandeling door het dorpje en over de oude brug wordt beschreven als een van de indrukwekkendste passages van het Spaanse deel van de Sint-Jacobsroute.

We lopen onder het Canal de Alzo door en stappen naar de brug over de Rio Salado.  Rond 12 uur zijn we in Lorca. Aan de bron neemt een pelgrim een voetbad. Een andere kiest voor een koel hoofd, vult haar hoed met water en zet de waterhoed op haar hoofd.

Een Spaanse pelgrim vraagt om een foto te maken.

In restaurant - alberque "La Bodega del Camino" eten wij een pasta en stappen in de warme namiddag door naar VILLATUARTA, ons einddoel voor vandaag.  Rechts van de kerk, in het hoogstgelegen deel, ligt Albergue Reinaré. Supper gezellige herberg. Hier zien we voor het eerste de Zwitserse dame uit Nederland en haar stapgenote, die sinds Saint-Jean Pied de Port samen wandelen.

Na het douchen gaan wij inkopen doen voor ons avondeten.  We kopen brood, kaas en een fles wijn.
De verantwoordelijke verwisselt onze eenvoudige wijnglazen door "sjieke", een attentie van de camino.  Op tijd gaan slapen en om middernacht worden we wakker gedonderd.  Onweer.

STAPDAG 4: Van Villatuerta (459m) naar Villamayor de Monjardin (730m) via Estella (400m), Monasterio de Irache (496m), Azqueta (582). 3 km + 3 km + 5 km = 11 km.

Ons ontbijt bestaat uit een variatie van granen, brood, kaas, charcuterie, confituur = alle eetwaren die pelgrims hebben achtergelaten. Er is een koffiemachine.  Buiten regent het. Om onze rugzak en onszelf droog te houden trekken we ons regenzeil aan.  Het plaatsje uit, een gladde afdaling, nadien wordt het gemakkelijk stappen. We hebben niet veel last van de regen.

In Estella zijn veel eet- en drankgelegenheden, maar wij hebben geen honger of dorst en stappen verder naar Ayegui.  Ondertussen is het gestopt met regenen. De regenzeilen kunnen drogen op de rugzakken.

In de verte zien we het Monasterio de Irache.  Het klooster bestaat uit een romaanse kerk uit de 12e eeuw met een 16e-eeuwse kloostergang, die met de kerk verbonden is. In de 17e eeuw werd de universiteit van Navarra tegen het klooster aangebouwd.  De bodega nodigt iedere pelgrim uit voor een slok wijn uit de Fuente del Vino.

Wij stappen verder en komen weldra in een bos met steeneiken.  Ondertussen wandelen wij een tijdje samen met een pelgrim uit Dendermonde.  Het is warm geworden en "up" en "down" en "up" en "down"en "up" en "down" en "up" en "down".  In Azqueta is nog altijd geen mogelijkheid om te overnachten. We stappen altijd maar verder en stoppen ook eens even om onze ademhaling rustig te houden en te genieten van de omgeving. Soms zien we een torentje boven de heuvels uitsteken. Als we dalen is het weg en bij het stijgen zien wij het terug.  In de namiddag bereiken wij Villamayor de Monjardin.  In de herberg "Oasistrails" krijgen wij de 2 laatste bedden.  Wie nog toekomt (en dat zijn er veel) moet buiten slapen of 12 km verder stappen.

Boven op de berg zien we een ruïne van een kasteel.
 Koning  Sancho Garcés veroverde deze burcht op de Moren in 908.  Voor de veldslag verscheen aan de koning een prachtig kruisbeeld.  Het verhaal over de verschijning van het kruisbeeld werd lange tijd niet meer verteld.   Eeuwen later wordt het kruis gevonden door een herder bij een braamstruik aan de voet van een eikenboom.  Die brengt het naar zijn meester.  De ridder liet het kruisbeeld in een plechtige processie naar zijn kasteel brengen. Toen hij 's nachts opstond om bij het kruis te gaan bidden, bemerkte hij dat het verdwenen was.  Hij zadelde zijn paard en reed naar de struik bij de eikenboom.  Daar vond hij het kruisbeeld terug en hij begreep dat het de wil van God was om ter plaatse een kerk te bouwen.  En zo geschiede.  In de huidige Romaanse Sint-Andreaskerk kan men nu nog het volledig met zilver beslagen kruis bewonderen.

Sancho Garcés 1.  Rey de Pamplona y Deyo 905-925.  Enterrado en el Castillo de Monjardin.

Na een bezoek aan de bar om een kleinigheid te eten en een koffie of sangria te drinken, verkennen wij de omgeving.  Wij gaan eens kijken of er een misviering is in de kerk.  Er was juist een huwelijksviering afgelopen en daardoor was de kerk open. .

nu een link naar de genootschap die ons een bed, een douche en eten gaf

STAPDAG 5: Van Villamayor de Monjardin (730m) via Los Arcos (518m), Sansol (484m) naar Torres del Rio (470 m). 12 km + 6 km + 2 km + 1 km = 21 km.
Na een stevig ontbijt verlaten wij iets na 6 uur de lieve Hollanders.  Joke en de anderen hadden aan de bar niet rustig geslapen: tot na middernacht last van lawaai en lichtbakken.
Wij stappen op een egale ondergrond en zijn vlug in Los Arcos.  Een eigenaar heeft in zijn garage een drankautomaat staan en nodigt pelgrims uit om even te rusten.
De kerk van Santa Mariá is opgetrokken in een combinatie van gotiek en barok.  We genieten er van mooie orgelklanken.

In de eethuizen bij het mooie plein is het nog niet mogelijk om iets te bestellen. En eigenlijk hebben wij toch nog geen honger.  Wij bezoeken de Vlamingen in de herberg "Isaac Santiago".  Er wachten al veel pelgrims.  De herberg opent om 12 uur.  Gisteren was de herberg ook volzet.  Wij planden om hier te slapen, maar het is nog te vroeg om nu al te stoppen.  We stappen verder richting Sansol.

Herberg volzet dan verder naar Torres del Rio, waar wij slaapplaatsen krijgen in de 2e herberg.  Na installeren en douchen verkennen wij het dorpje. De achthoekige romaanse Santo Sepulcro-kerk met de Moorse koepel is gesloten. Het is geen kopie van de Heilige Grafkerk in Jeruzalem.  De kerk is gebouwd in opdracht van de ridders van het Heilige Graf, en de naam verwijst naar hen (sepulcro = graf).  Misschien gaan andere pelgrims straks op zoek naar de sleutel.  Voor ons is het tijd voor "una serveza y una sangria".  Blijkt dat we in de zaal van deze bar straks ons pelgrimsmenu komen eten.

Aan tafel met Monique en Bibianne uit Canada.  Verder mensen uit Berlijn, Japan (Osaka), Slovakia, Nederland.

STAPDAG 6: Van Torres del Rio (470 m) naar Viana (469 m): 11 km. Om 6 uur hebben wij een echt Spaans ontbijt: enkele Mariekoekjes, toasten en confituur.  Meer dan genoeg na ons stevig avondmaal van de vorige avond.  Er is ook koffie.

Zalig om vroeg in de morgen te stappen.  Het parcours is soms nog moeilijk, nog 2 "++".

In de voormiddag komen wij aan in VIANA.  We besluiten om te overnachten in een hostale of hotel. Casa Armendáriz is volzet, dan wordt het Palacio de Pujadas.  Een nieuw hotel sinds 2004, in een voormalig paleis.  Tijd in overvloed om de stad te verkennen en iets te drinken.  Ons pelgrimsmenu is maar rond 21 uur.  Wij ervaren het Spaanse stadsleven: niemand op straat tijdens de siësta.  Nadien komt iedereen naar buiten.  Geen gekende pelgrims meer ontmoet.  Die zijn waarschijnlijk doorgestapt naar Navarette.

STAPDAG 7: Van Viana (469 m) naar Logrono (385 m): 9 km.
Uit de autonome gemeenschap Navarra.  Nu in de autonome gemeenschap Rioja.

We bevinden ons nu op gemakkelijke onverharde wegen.  Het niveau is nu 1 "+". Wij passeren de hermitage Virgen de las Cuevas (Onze Lieve Vrouwe van de Grotten) en stappen langs wijngaarden.

Spoedig arriveren we in Logrono.  In het informatiecentrum van de Camino de Santiago krijgen wij een stempel en een stadsplan waarop het busstation is aangeduid.  We reserveren onze plaatsen voor morgen naar Madrid. Tot hier verloopt alles volgens planning. Maar dan wordt het tijd om onze flexibiliteit te testen: in het hotel waar we 2 jaar geleden met KAV sliepen vernemen wij dat alles in Logrono en omgeving volgeboekt is wegens "vuelta" en voetbal.  De uitbater is zo vriendelijk ons een hint te geven om een paar huizen verder in CiberCafe-Hostal Cálfred II te gaan informeren naar een slaapplaats.  En ja, we hebben weeral geluk.  In het gebouw zijn nog werken in uitvoering, maar wij hebben een bed, een douche en een wc.

Spijtig: gedaan met "Bon Camino" en de niet te beschrijven sfeer.

Waar zullen de andere pelgrims nu al zijn?

Vanaf nu zijn wij toerist.  Wij verkennen de stad, eten eindelijk tapas en ons eerste ijsje.  Er is heel veel volk op straat.  Op verschillende plaatsen in de stad staan grote schermen opgesteld om naar de voetbalwedstrijd te kijken.

TERUG NAAR HUIS.

In het busstation drinken we een koffie en kopen een flesje water.  Dan met de autobus naar Madrid -Barajas T4.  Vervolgens met de groene shuttle-bus naar Terminal 2.  Hopelijk kunnen wij onze rugzak vlug afgeven.